.....................................................

Κυριακή 29 Απριλίου 2012

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΠΑΣΟΚ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΑΝΝΙΤΑ ΣΤΙΒΑΚΤΑΚΗ





ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε πρόεδρε, για ποιο λόγο να επιλέξουν πάλι οι πολίτες το ΠΑΣΟΚ για να κυβερνήσει την χώρα, ύστερα από την πορεία που πήραν τα πράγματα τα τελευταία δύο και περισσότερα χρόνια; Όταν και εσείς έχετε αναγνωρίσει ότι υπήρξαν λάθη και παραλείψεις από την προηγούμενη κυβέρνηση Παπανδρέου;

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Το ΠΑΣΟΚ  έχει κάνει την αυτοκριτική του και αναλαμβάνει τις ευθύνες του.  Εγώ προσωπικά έχω παραδεχτεί λάθη που δεν έχει παραδεχτεί ποτέ ένας αρχηγός κόμματος για το κόμμα του. Ωστόσο, η ύφεση στην Ελλάδα δεν εμφανίστηκε ξαφνικά μετά τις εκλογές του 2009.  Αντιθέτως, οι αριθμοί δείχνουν ότι η Νέα Δημοκρατία παρέλαβε το δημόσιο χρέος στα 173 δις το 2004 και το παρέδωσε στα 300 δις το 2009.  Και για την θλιβερή αυτή πραγματικότητα ο κ. Σαμαράς, αλλά και ο κ. Καραμανλής τηρούν σιγήν ιχθύος.

Αντιμέτωποι με αυτή την κατάσταση, πήραμε μέτρα.  Σκληρά μέτρα. Πιστεύει όμως κανείς στο βάθος της ψυχής του πως το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση πήρε σκληρά μέτρα παρότι θα μπορούσε να τα αποφύγει; Πήραμε τα σκληρά μέτρα για να αποφύγουμε τα χειρότερα, για να προστατέψουμε το έθνος και την προοπτική του.  Και καταφέραμε πολλά.  Η Ελλάδα, μετά τη συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου, μετά την ολοκλήρωση του PSI, απαλλάχθηκε από 106 δισεκατομμύρια δημοσίου χρέους, 50 μονάδες του ΑΕΠ, και  εξυπηρετεί το χρέος της με πολύ μικρότερα επιτόκια. Το χρέος έχει καταστεί βιώσιμο και αυτό είναι η πρώτη προϋπόθεση της ανάπτυξης.

Αποτελούμε πλέον τη μόνη πολιτική δύναμη που βρίσκεται στο μέσον του πολιτικού τόξου και γι' αυτό μπορεί να διαμορφώσει τη μεγάλη εθνική συμμαχία υπευθυνότητας, προοδευτικών μεταρρυθμίσεων και αλληλεγγύης την επαύριο των εκλογών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά η χώρα θα μπορούσε να αποφύγει την εμπλοκή της με το ΔΝΤ, εάν η κυβέρνηση Παπανδρέου είχε λάβει τα στοιχειώδη μέτρα από την πρώτη στιγμή;  Σήμερα η κατάσταση θα μπορούσε να είναι διαφορετική;

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Την προσφυγή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο πολλοί δεν την ήθελαν, εμού συμπεριλαμβανομένου.  Ωστόσο, η αλήθεια είναι -ας το βάλουμε καλά στο μυαλό μας αυτό- ότι στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, δεν προσέφυγε η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία. Προσέφυγε σύσσωμη η Ευρωζώνη, και οι 17 χώρες θεσμικά.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο είναι πλέον θεσμικός παράγοντας της καθημερινής λειτουργίας της ευρωζώνης. Και όταν η ευρωπαϊκή ήπειρος είναι σε κρίση, νοσεί η παγκόσμια οικονομία και αυτό είναι μια πηγή ανησυχίας για τις Ηνωμένες Πολιτείες και για όλες τις μεγάλες οικονομίες του κόσμου.





ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακόμη κι έτσι η κοινή γνώμη δεν έχει καμία αμφιβολία ότι τον Ιούνιο θα  υπάρξουν νέα μέτρα; 

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η Ελλάδα τον Ιούνιο πρέπει να αποφασίσει με ποια μέτρα θα επιτύχει το τελευταίο σκέλος της δημοσιονομικής προσαρμογής, ώστε να γίνει αυτοδύναμη και ανταγωνιστική. Έχει ήδη αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την έξοδο από την κρίση. Η δική μας πρόταση τον Ιούνιο είναι:

Πρώτον, η δημοσιονομική προσαρμογή να μην γίνει τα επόμενα δυο χρόνια, όπως προβλέπεται στο πρόγραμμα, αλλά τα επόμενα τρία χρόνια μέχρι το τέλος του 2015. Το άπλωμα σε τρία χρόνια κάνει την προσαρμογή πιο ήπια, πιο φιλική για τον πολίτη, λιγότερο απειλητική, πιο φιλική για την ανάπτυξη.

Δεύτερον, δίνουμε έμφαση στις διαρθρωτικές αλλαγές. Στη μείωση του κράτους και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Σε ένα κράτος πιο φιλικό, πιο έξυπνο, πιο αναπτυξιακό. Λιγότερο ακριβό για τον πολίτη. Έχει σημασία να ολοκληρωθεί ο έλεγχος των δαπανών που κάνουμε τώρα με διεθνές επιτελείο, ώστε να ξέρουμε ποιες δαπάνες μπορούμε να κόψουμε, χωρίς να θίξουμε εισοδήματα, μισθούς και συντάξεις.  Και επίσης προτείνουμε μια σειρά μέτρων, αυτά που περιέγραψα στην επιστολή μου προς τον κ. Μπαρόζο, για την ανάσχεση της κρίσης και την τόνωση της αγοράς. Δεσμευόμαστε ότι δεν πρόκειται να επιβληθούν νέοι φόροι. Αντιθέτως, θα αρχίσει, όσο προχωράει το πρόγραμμα, η σταδιακή αφαίρεση των έκτακτων φόρων εισφορών και τελών που μπήκανε για να αντιμετωπίσουμε οξύτατες ανάγκες της κρίσης. Επίσης δεσμευόμαστε ότι δεν πρόκειται να θιγούν χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι. Δεν πρόκειται να γίνουν οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων. Οι άλλοι, οι δήθεν "αντιμνημονιακοί", αυτοί οι οποίοι έχουν τη φιλοδοξία να οδηγήσουν τη χώρα αλλού, στο άγνωστο, εγγυώνται ότι θα καταβληθούν οι μισθοί και οι συντάξεις τον Ιούνιο;  Που θα βρεθούν τα χρήματα αν καθυστερήσουν οι δόσεις του δανείου;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ανοιχτό και το θέμα των απολύσεων στο Δημόσιο, που ζητάει η τρόϊκα. Μπορείτε να πείτε στους δημοσίους υπαλλήλους ότι μετά το «κούρεμα» που δέχτηκαν οι μισθοί τους, δεν θα απολυθούν;

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η υποχρέωση που έχουμε από το μνημόνιο είναι να μειώσουμε το προσωπικό του κράτους κατά 15.000 άτομα. Αυτό λοιπόν που χρειάζεται δεν είναι απολύσεις αλλά αξιολόγηση και αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού. Οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν. Αρκεί να έχουν συνείδηση ότι αποστολή τους είναι να υπηρετούν τον πολίτη και το δημόσιο συμφέρον.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και η περιβόητη ανάπτυξη πότε θα έρθει; Είπατε προηγουμένως ότι η αντίστροφη μέτρηση για την έξοδο από την κρίση έχει αρχίσει, ωστόσο η Ευρωπαίοι μας λένε ότι ούτε το 2014, μπορούμε να περιμένουμε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Ήδη από το β΄ εξάμηνο του 2013 αναμένεται θετικός ρυθμός ανάπτυξης.  Με την επιστολή μου στον κ. Μπαρόζο έθεσα τα μείζονα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να κινηθεί η πραγματική οικονομία στην Ελλάδα. Η ανάπτυξη προϋποθέτει πολιτική και δημοσιονομική σταθερότητα και ένα υγιές τραπεζικό σύστημα. Αυτό επιτυγχάνεται με την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Παρουσίασα συγκεκριμένες θέσεις για το πώς θα πέσει χρήμα στην αγορά, για το πώς θα λειτουργήσει φιλοεπενδυτικά η δημόσια διοίκηση, πώς θα στηριχθούν νέες καινοτόμες επιχειρήσεις, πώς αξιοποιούνται μεγάλες δεξαμενές απασχόλησης  στον αγροτικό τομέα με την επιστροφή των νέων στην ύπαιθρο, πώς μπορεί να βοηθήσουν μέτρα όπως τα έργα αυτεπιστασίας στους δήμους και θεσμοί κοινωνικής επιχειρηματικότητας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε τι διαφέρετε από τον κ. Σαμαρά, κ. πρόεδρε; Θέλω να πω, ότι, παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, στην ουσία τα δύο μεγάλα κόμματα, αφού έχουν άλλωστε υπογράψει, αναγκαστικά θα ακολουθήσουν παρόμοια οικονομική πολιτική, υπαγορευόμενη από την τρόικα και το μνημόνιο;
ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Πράγματι διατυπώνεται από κάποιους η αντίληψη ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο άσκησης πολιτικής και ότι έχουμε ένα μνημόνιο που μας δεσμεύει και η μόνη μας επιλογή είναι το χρώμα του εξωφύλλου, αν θα είναι πράσινο ή γαλάζιο.  Κι όμως, κάτι τέτοιο πόρρω απέχει από την πραγματικότητα. 
Το μνημόνιο, η δανειακή συμφωνία είναι η συμφωνία με βάση την οποία απαλλάχτηκε το έθνος από 106 δισεκατομμύρια ευρώ χρέους και από 3 δισεκατομμύρια ευρώ τόκων κάθε χρόνο, είναι η βάση από την οποία ξεκινάμε την αναδιάρθρωση της χώρας.
Από εκεί και πέρα, το μνημόνιο δεν καθορίζει την εξωτερική μας πολιτική, τα ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό, τον ορυκτό μας πλούτο, την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ, το εθνικό παραγωγικό μοντέλο ούτε τον τρόπο εξορθολογισμού της λειτουργίας του κράτους.
Ακόμα δε περισσότερο, δεν καθορίζει το μνημόνιο αλλά η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επόμενες εκλογές τον συγκεκριμένο τρόπο, τις επιμέρους δράσεις μέσω των οποίων θα πετύχουμε την αναδιάρθρωση της χώρας μας.   Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασα κατά τις τελευταίες εβδομάδες τις ολοκληρωμένες και δεσμευτικές προτάσεις του ΠΑΣΟΚ μεταξύ άλλων για την κοινωνική πολιτική, για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων, για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, για την καθολική υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού, ανεξαρτήτως προϋποθέσεων, για το Εθνικό Δίκτυο Κοινωνικής Προστασίας, τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τα μέτρα ρευστότητας στην αγορά και τη νέα κοινή αγροτική πολιτική.
Αυτές οι συγκεκριμένες προτάσεις-δεσμεύσεις, ζυγισμένες, λέξη - λέξη, συμφωνημένες με τους εταίρους μας, είναι άμεσα εφαρμόσιμες.  Και αυτές είναι που μας κάνουν να απέχουμε παρασάγκας από τις εξαγγελίες του κ. Σαμαρά, ο οποίος, τραγικά εγκλωβισμένος στην εμμονή της αυτοδυναμίας, σαν απομεινάρι μιας άλλης εποχής, με την βαθιά πεποίθηση ότι ο τόπος του χρωστάει την πρωθυπουργία, εξαπολύει κάθε τόσο ένα καινούριο "Ζάππειο", κάθε φορά διαφορετικό και προορισμένο να καλύψει τις τρέχουσες επικοινωνιακές ανάγκες του κόμματός του.  Σε αυτό το πλαίσιο, όπου πραγματικά κρίνεται το άπαν για τη χώρα μας, οι προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας είναι είτε "δανεικές" από το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, είτε αποτελούν ήδη νόμους του κράτους και έχουν ψηφιστεί από την κυβέρνηση Παπαδήμου, ή είναι ανεφάρμοστες και ακόμη τραγικά επικίνδυνες για τη χώρα. 
Εξάλλου, προκειμένου ακριβώς να καταδείξουμε αυτή την τεράστια διαφορά που μας διαχωρίζει από τη Νέα Δημοκρατία, έχω επανειλημμένως καλέσει τον κ. Σαμαρά σε τηλεοπτικό διάλογο.  Εκείνος όμως τον αποφεύγει τεχνηέντως, εμμένοντας στην μονήρη πορεία που επιφυλάσσει για το κόμμα του.
Και αυτό εν τέλει αποτελεί την ουσιωδέστερη διαφοροποίηση της στάσης του ΠΑΣΟΚ.  Εμείς, απέναντι στη στρατηγική της αυτοδύναμης κυβέρνησης της Ν.Δ. αντιτάσσουμε τη στρατηγική της αυτοδύναμης Ελλάδας, η οποία μπορεί να προκύψει μόνο μέσω της εθνικής συμμαχίας των δυνάμεων της υπευθυνότητας, της αλληλεγγύης και των προοδευτικών μεταρρυθμίσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν και τα μικρότερα κόμματα, που διεκδικούν την ψήφο των πολιτών για να μπουν στην Βουλή. Το ΠΑΣΟΚ δε, για μια περίοδο, είχε χάσει ακόμα και την δεύτερη θέση στις έρευνες της κοινής γνώμης για την πρόθεση ψήφου. Τι έχετε να αντιπροτείνετε απέναντι στην φρασεολογία αυτών των κομμάτων;
ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι, εάν οι εκτιμήσεις για το αποτέλεσμα των εκλογών που κυκλοφορούν σε όλες τις εκδοχές των Μέσων Ενημέρωσης επαληθευτούν στην κάλπη της 6ης Μαΐου, η χώρα οδηγείται σε απόλυτο αδιέξοδο. Γιατί από τη μια μεριά έχουμε την εγωιστική και πεισματική αντίληψη του κ. Σαμαρά για αυτοδυναμία της Ν.Δ., από την άλλη έχουμε τις δυνάμεις της αριστεράς και κυρίως το ΚΚΕ, το ΣΥΡΙΖΑ και τη Δημοκρατική Αριστερά του κ. Κουβέλη, που δεν αφήνουν κανένα περιθώριο συνεργασίας,  ούτε μεταξύ τους, ούτε καν στις μονοεδρικές περιφέρειες, ούτε με το ΠΑΣΟΚ, ούτε με κανέναν.
Ειλικρινά δοκίμασα οδυνηρή έκπληξη, ακούγοντας τον φίλο μου τον κ. Κουβέλη σε μια πρόσφατη συνέντευξή του να δηλώνει ότι η μόνη λύση την επαύριο των εκλογών θα είναι νέες εκλογές! Αναλογίζονται τάχα οι δυνάμεις αυτές τι θα σημαίνουν νέες εκλογές για τον τόπο, την οικονομία, το μισθό, τη σύνταξη;  Και ερωτώ με τη σειρά μου, μπορούν οι δυνάμεις αυτές, το λεγόμενο, όπως αυτοχαρακτηρίζεται, «αντιμνημονιακό μέτωπο», να εγγυηθεί ότι με τη δική του πολιτική θα καταβληθούν μισθοί και συντάξεις τον Ιούνιο;
Είμαι βέβαιος πως οι πολίτες που δημοσκοπικά δηλώνουν την προτίμησή τους για κάποιο κόμμα της Αριστεράς, ως αντίδραση στα κακώς κείμενα και με διάθεση απόδοσης ευθυνών στα δύο μεγάλα κόμματα, θα αντιληφθούν πως οι εκλογές της 6ης Μαΐου δεν είναι μια επίσημη δημοσκόπηση χωρίς αντίκτυπο στη χώρα, κάτι σαν ευρωεκλογές, αλλά αντιθέτως μια κρισιμότατη διαδικασία, από την οποία θα αναδειχθεί νέος πρωθυπουργός, νέος Υπουργός Οικονομικών, που θα αναλάβει στην πλάτη του όλο το βάρος που σήκωσα εγώ από τα μέσα του 2011 και μετά, προκειμένου να διανύσουμε με ασφάλεια και σοβαρότητα το τελευταίο κομμάτι της οδυνηρής διαδρομής που θα βγάλει οριστικά τη χώρα μας από αυτή την περιπέτεια. 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε πρόεδρε, ο πρώην σύντροφος σας και παρ'ολίγον αρχηγός, το 1996, του κόμματος του οποίου ηγείστε, ο Άκης Τσοχατζόπουλος, έχει μπει στη φυλακή. Το ερώτημα όμως και ο προβληματισμός που υπάρχει στους πολίτες, είναι αν θα υπάρξει συνέχεια στην κάθαρση της πολιτικής ζωής της χώρας ;

ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι δυστυχώς υπάρχουν αρκετές υποθέσεις πολιτικών, ανεξαρτήτως παράταξης, που όζουν.  Τώρα πια όμως ο νόμος ερμηνεύεται σωστά και αποδεικνύεται ότι παραγραφή των αδικημάτων αυτών δεν υπάρχει και δεν πρέπει να υπάρχει.  Σε ό, τι αφορά την υπόθεση Τσοχατζόπουλου, με μεγάλη μεν καθυστέρηση, διερευνάται ωστόσο η εξαιρετικά δυσάρεστη αυτή υπόθεση. Και για μας είναι σημαντικό το γεγονός ότι όλα αυτά τα στοιχεία, επί των οποίων βασίστηκε η Δικαιοσύνη, προέκυψαν μέσα από τη δουλειά της Εξεταστικής Επιτροπής που το ΠΑΣΟΚ συγκρότησε με δική του πρωτοβουλία το 2011.

Και χαιρόμαστε γιατί, έστω και αργά, η Βουλή με την έρευνά της, συνέβαλε στην αποσαφήνιση μιας υπόθεσης, η οποία ενοχλεί βαθιά τον Έλληνα πολίτη και εμάς μας ντροπιάζει ως πολιτικό σύστημα.  Ο κ. Τσοχατζόπουλος έχει αποκοπεί από το Σώμα του ΠΑΣΟΚ κι έχει διαγραφεί προ πολλού. Εάν ξέραμε το 2005 στην Εξεταστική Επιτροπή αυτά που ξέρουμε τώρα, τα οποία αποκαλύφθηκαν λόγω Βατοπεδίου, θα ήταν διαφορετική η στάση μας.  Γιατί υπήρξε μια περίεργη συμπλοκή των υποθέσεων με το Βατοπέδι.

Ωστόσο πρέπει να ληφθούν κι άλλα μέτρα.   Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ έχουν εκ προοιμίου παραιτηθεί από τη βουλευτική ασυλία και φιλοδοξούμε αυτό να ισχύσει για όλους.  Οι εξεταστικές επιτροπές πρέπει να συγκροτούνται με κλήρωση και με τη συμμετοχή δικαστικών λειτουργών, αλλιώς δεν μπορούν να λειτουργήσουν.   Το πόθεν έσχες τον υποψηφίων μας θα ελέγχεται διεξοδικά και θα αναρτάται στο διαδίκτυο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: